Kisah benar yang berlaku kepada satu syarikat ini yang hilang hampir RM100 ribu akibat duit hasil jualan tak dimasukkan ke dalam bank.
Alasannya, duit tersebut senang nak digunakan untuk membayar kepada supplier dan juga untuk kegunaan kedai.
Tambahan lagi, pengarah berikan sepenuh kepercayaan pada pekerja kedai untuk uruskan duit jualan tersebut.
Selepas setahun, pihak kami melakukan audit terhadap syarikat tersebut, kami dapati hampir RM100 ribu tidak dimasukkan ke dalam bank.
Disebabkan sikap tidak ambil serius terhadap pengurusan dan kutipan tunai jualan, akibatnya syarikat menanggung pelbagai masalah dan kerugian yang berlipat ganda, seperti;
- Duit hilang, taktahu digunakan untuk apa
- Untung tinggi, tapi tunai sentiasa tak cukup
- Terpaksa hutang dengan supplier
- Cukai tinggi – sebabnya rekod untung banyak walaupun duit tak ada
- Tak tahu jumlah sebenar untung/rugi syarikat
Jadi, sebagai pemilik perniagaan anda wajib tahu bagaimana caranya untuk menguruskan duit jualan anda.
Simpan duit jualan dalam bank dan buat jadual penyimpanan bila perlu dimasukkan ke dalam bank.
Jangan terlalu lama dibiarkan tak masukkan ke dalam bank.
Satu lagi, penting untuk anda rekod setiap urusan yang berkaitan dengan wang perniagaan anda. Ini ramai yang abaikan, bila duit tak cukup, duit hilang, baru terkapai-kapai cari ke mana perginya duit tersebut sedangkan untung perniagaan tinggi.
Add a Comment